Begrippenlijst

Woord Definitie
Aanbevelingen voor Goed Sportbestuur Sportbusiness h6, par. 4
Adam Smith Bedrijfsethiek h.1, par. 4; h.6, par. 4; h.8, par.2 Sportbusiness h4, par. 4
Advertorial Sportbusiness h5, par. 2
adviserende codes Bedrijfsethiek h.13, par. 3
affectieve beïnvloeding van reclame Bedrijfsethiek h.8, par.2
Algemene Wet Gelijke Behandeling Bedrijfsethiek h.10, par. 3; h.14, par. 2
ambush marketing Bedrijfsethiek h.7, par. 2 Sportbusiness h6, par. 6
Amnesty International Bedrijfsethiek h.9, par. 3, 4 en 5
ANVR Bedrijfsethiek h.12, par. 4
Apple Bedrijfsethiek h.6, par. 1
Aristoteles Bedrijfsethiek h.1, par. 4
ASN Bank Bedrijfsethiek h.7, par. 3
aspirationele codes Bedrijfsethiek h.13, par. 3
associatieve reclame Bedrijfsethiek h.8, par. 3 Sportbusiness h5, par. 2
bedrijfscode Bedrijfsethiek h.3, par. 3; h.11, par. 4
bedrijfscultuur Bedrijfsethiek h.3, par. 2
bedrijfsethiek Bedrijfsethiek h.2, par. 1
beginselethiek Bedrijfsethiek h.1, par. 4 Sportbusiness h1, par. 4; h6, par. 6
Bel-me-niet register Bedrijfsethiek h.7, par. 5 Sportbusiness h5, par. 5
beroepscode Bedrijfsethiek h.13, par. 3
beroepsethiek Bedrijfsethiek h.13, par. 2
beroepsstandaard Bedrijfsethiek h.13, par. 3
Bewust Online Bedrijfsethiek h.4, par. 3
biodiversiteit Bedrijfsethiek h.12, par. 2
Bits of Freedom Bedrijfsethiek h.4, par. 3; h.7, par. 5 Sportbusiness h3, par. 5
branchecode Bedrijfsethiek h.3, par. 3; h.11, par. 4
Cartridge United Bedrijfsethiek h.5, par. 3
censuur Bedrijfsethiek h.3, par. 4
Child Protection Code Bedrijfsethiek h.12, par. 4
choquerende reclame Bedrijfsethiek h.8, par. 4 Sportbusiness h5, par. 2
CITES Bedrijfsethiek h.12, par. 2
Cleanclothes Bedrijfsethiek h.5, par. 3 Sportbusiness h3, par. 3
CNV Horeca Bedrijfsethiek h.11, par. 2
Code Reisaanbiedingen Bedrijfsethiek h.6, par. 4
cognitieve beïnvloeding door reclame Bedrijfsethiek h.8, par. 2
College Bescherming Persoonsgegevens Bedrijfsethiek h.7, par. 5
Community Based Tourism Bedrijfsethiek h.12, pag. 4
contracttheorie Bedrijfsethiek h.6, par. 3 Sportbusiness h4, par. 3
corporate citizenship Bedrijfsethiek h.7, par. 3 Sportbusiness h2, par. 7
corporate image Bedrijfsethiek h.2, par. 4
Corporate Social Responsability Bedrijfsethiek h.5, par.3
corruptie Bedrijfsethiek h.12, par. 4
Cradle-to-Cradle Bedrijfsethiek h.2, par. 5
cultuur Bedrijfsethiek h.1, par. 3; h.3, par. 2
De Rooie Sok Bedrijfsethiek h.11, par. 4
deugdenethiek Bedrijfsethiek h.1, par. 4 Sportbusiness h1, par. 4
dierenwelzijn Bedrijfsethiek h.12, par. 4
disciplinerende codes Bedrijfsethiek h.13, par. 3
discriminatie Bedrijfsethiek h.10, par. 3
duurzaamheid Bedrijfsethiek h.5, par. 5 Sportbusiness h4, par.5
duurzaamheidsbeleid Bedrijfsethiek h.6, par. 5 Sportbusiness h4, par.5
duurzaamheidsverslag Bedrijfsethiek h.2, par. 5; h.6, par. 5 Sportbusiness h4, par.5
ecologische voetafdruk Bedrijfsethiek h.6, par. 5 Sportbusiness h4, par.5
ecotoerisme Bedrijfsethiek h.12, par. 4
ECPAT Bedrijfsethiek h.12, par. 2 en 4
eed van Hippocrates Bedrijfsethiek h.13, par. 3
eerlijke aarde-aandeel Bedrijfsethiek h.6, par. 5 Sportbusiness h4, par.5
effectiviteit van de bedrijfscode Bedrijfsethiek h.3, par. 3
engagement Bedrijfsethiek h.5, par. 3
Enjoy Heineken Responsibility Bedrijfsethiek h.5, par. 3
Epicurus Bedrijfsethiek h1, par. 4
ereregels Bedrijfsethiek h.13, par. 3
erkenningsethiek Bedrijfsethiek h.2, par. 6 Sportbusiness h2, par.7
ethiek als proces Bedrijfsethiek h.1, par. 5 Sportbusiness h1, par.5
ethiekmanagement Bedrijfsethiek h.3, par. 2
ethisch handelen Bedrijfsethiek h.1, par. 5 Sportbusiness h1, par.5
ethisch marketingbeleid Bedrijfsethiek h.5, par. 3
ethisch oordeel Bedrijfsethiek h.1, par. 5 Sportbusiness h1, par.5
ethische analyse Bedrijfsethiek h.1, par. 5 Sportbusiness h1, par.5
ethische gevoeligheid Bedrijfsethiek h.1, par. 5 Sportbusiness h1, par.5
ethische motivatie Bedrijfsethiek h.1, par. 5 Sportbusiness h1, par.5
ethische optiek Bedrijfsethiek h.1, par. 2 Sportbusiness h1, par.2
ethische productdifferentiatie Bedrijfsethiek h.5, par. 4 Sportbusiness h1, par.4
ethische theorie Bedrijfsethiek h.1, par. 4 Sportbusiness h1, par.4
eudemonisme Bedrijfsethiek h.1, par. 4 Sportbusiness h1, par.4
European Competition Authorities Bedrijfsethiek h.6, par.5 Sportbusiness h4, par.4
Europese Commissaris voor Mededinging Bedrijfsethiek h.6, par.5 Sportbusiness h4, par.4
Fair Labor Association Bedrijfsethiek h.5, par. 3; h.9, par. 1 Sportbusiness h3, par.3
Fair Play Bedrijfsethiek h.7, par. 2
FNV Horeca Bedrijfsethiek h.11, par. 2
Foxconn Bedrijfsethiek h.9, par. 1
Friedrich von Hayek Bedrijfsethiek h.8, par. 2
functies van bedrijfscodes Bedrijfsethiek h.3, par. 3
functies van beroepscodes Bedrijfsethiek h.13, par. 3
gastvrijheid Bedrijfsethiek h.11, par. 3
gedragscodes Bedrijfsethiek h.3, par. 3; h.9, par. 4; h.13, par. 3
gedragscodes voor PR-functionarissen Bedrijfsethiek h.7, par. 4 Sportbusiness h5, par.5
gedragsregels Bedrijfsethiek h.13, par. 3
geredezorgtheorie Bedrijfsethiek h.6, par. 3 Sportbusiness h4, par. 3
gesloten cultuur Bedrijfsethiek h.3, par. 2
gevolgenethiek Bedrijfsethiek h.1, par. 4 Sportbusiness h1, par. 4; h6, par. 6
gewetensbezwaren Bedrijfsethiek h.13, par. 4
glazen samenleving Bedrijfsethiek h4, par. 3 Sportbusiness h3, par. 5
Global Compact Bedrijfsethiek h.9, par. 4
Green Seat Bedrijfsethiek h.12, par. 4
hamburgercultuur Bedrijfsethiek h.8, par. 3 Sportbusiness h5, par. 2
Harmattan Bedrijfsethiek h.12, par. 4
hedonisme Bedrijfsethiek h.1, par. 4 Sportbusiness h1, par. 4
horecabranche Bedrijfsethiek h.11, par. 2
Huis voor Klokkenluiders Bedrijfsethiek h.13, par. 4
Human Recourse Management Bedrijfsethiek h.10, par. 1 en 6
human rights impact assessments Bedrijfsethiek h.9, par. 4
Immanuel Kant Bedrijfsethiek h1, par. 4; h.6, par. 3; h.12, par. 4
inclusief handelen Bedrijfsethiek h.3, par. 2
individualistische cultuur Bedrijfsethiek h.3, par. 2
informationele vrijheid Bedrijfsethiek h.4, par. 3 Sportbusiness h3, par. 5
inheemse volkeren Bedrijfsethiek h.12, par. 2 en 4
Initiatief Duurzame Handel Bedrijfsethiek h.12, par. 4
inspirerende reclame Bedrijfsethiek h.8, par. 4 Sportbusiness h5, par. 2
instrumentele waarde Bedrijfsethiek h.1, par. 3 Sportbusiness h1, par. 3
integriteitsrechten Bedrijfsethiek h.9, par. 2
intelligente economie Bedrijfsethiek h.2, par. 4
intrinsieke waarde Bedrijfsethiek h.1, par. 3 Sportbusiness h1, par. 3
Invisible Hand Bedrijfsethiek h.6, par. 4 Sportbusiness h4, par. 4
IUCN Bedrijfsethiek h.12, par. 2
jachttoerisme Bedrijfsethiek h.12, par. 4
Jeremy Bentham Bedrijfsethiek h.1, par. 4
Jeugdcultuurfonds Bedrijfsethiek h.7, par. 2
Jeugdsportfonds Bedrijfsethiek h.7, par. 2
John Kenneth Galbraith Bedrijfsethiek h.8, par. 2
John Stuart Mill Bedrijfsethiek h.1, par.4; h.4, par. 3 Sportbusiness h3, par. 5
kartelvorming Bedrijfsethiek h.6, par. 4 Sportbusiness h4, par. 4
ketenverantwoordelijkheid Bedrijfsethiek h.6, par. 5 Sportbusiness h4, par. 5
klassieke marketingconcept Bedrijfsethiek h.3, par. 5
klimaatverandering Bedrijfsethiek h.6, par. 5; h.12, par. 4 Sportbusiness h4, par. 5
klokkenluiden Bedrijfsethiek h.13, par. 4
Koninklijke Horeca Nederland Bedrijfsethiek h.11, par. 2
kwaliteit Bedrijfsethiek h.11, par. 3
life time employment Bedrijfsethiek h.3, par. 2
Livestrong Bedrijfsethiek h.5, par. 3
loyaliteit Bedrijfsethiek h.13, par. 4
maatschappelijk jaarverslag Bedrijfsethiek h.2, par. 5
maatschappelijk marketingconcept Bedrijfsethiek h.5, par. 3
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Bedrijfsethiek h.2, par. 5; h.5, par. 3 Sportbusiness h2, par. 4; h3, par. 3
Maatschappelijk Verantwoorde Marketing Bedrijfsethiek h.5, par. 3
MarktOnderzoekAssociatie (MOA) Bedrijfsethiek h.4, par. 4 Sportbusiness h3, par. 5
maximale visie Bedrijfsethiek h.2, par. 6
McDonalds Bedrijfsethiek h.11, par. 4
meldpunt Klokkenluiden Bedrijfsethiek h.13, par. 4
mensenrechten Bedrijfsethiek h.9, par. 2
Menzis Bedrijfsethiek h.7, par. 2 Sportbusiness h5, par. 3
meta-rechten Bedrijfsethiek h.9, par. 2
milieuaccountancy Bedrijfsethiek h.6, par. 5 Sportbusiness h4, par. 5
milieuaudit Bedrijfsethiek h.6, par. 5 Sportbusiness h4, par. 5
milieuzorgsysteem Bedrijfsethiek h.6, par. 5
minimale visie Bedrijfsethiek h.2, par. 6
misleidende prijzen Bedrijfsethiek h.6, par. 4 Sportbusiness h4, par. 4
misleidende reclame Bedrijfsethiek h.8, par. 2
mondiale voetafdruk Bedrijfsethiek h.6, par. 5 Sportbusiness h4, par. 5
moreel subject Bedrijfsethiek h.13, par. 2
morele productverantwoordelijkheid Bedrijfsethiek h.6, par. 3
MVO-branding Bedrijfsethiek h.5, par. 3
Nederlands Centrum voor Inheemse Volken Bedrijfsethiek h.12, par. 4
Nederlands Horeca Gilde Bedrijfsethiek h.11, par. 2 en 4
Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants Bedrijfsethiek h.13, par. 3
Nederlandse Mededingingsautoriteit Bedrijfsethiek h.6, par. 4; h.8, par. 3 Sportbusiness h4, par. 4
Nederlandse Orde van Belastingadviseurs Bedrijfsethiek h.13, par. 3
Nederlandse Reclame Code Bedrijfsethiek h.8, par.1 Sportbusiness h5, par. 2
Nederlandse Vereniging van Makelaars O.G. en Vastgoeddeskundigen Bedrijfsethiek h.13, par. 3
Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement Bedrijfsethiek h.13, par. 3
Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement en Organisatieontwikkeling Bedrijfsethiek h.10, par. 5
negatieve vrijheid Bedrijfsethiek h.4, par. 3
Netwerk Bedrijfsethiek Nederland Bedrijfsethiek h.2, par. 3
niet-opschortbare rechten Bedrijfsethiek h.9, par. 2
Nike Bedrijfsethiek h.5, par. 3 Sportbusiness h3, par. 3
Nike Start to Run Bedrijfsethiek h.5, par. 3 Sportbusiness h3, par. 3
NIMA Bedrijfsethiek h.13, par. 3
norm Bedrijfsethiek h.1, par. 3
NVP-Sollicitatiecode Bedrijfsethiek h.10, par. 5
Olympische Spelen Bedrijfsethiek h.9, par. 4
open cultuur Bedrijfsethiek h.3, par. 2
opportunistische cultuur Bedrijfsethiek h.3, par. 2
opt in Bedrijfsethiek h.7, par. 5
optiek Bedrijfsethiek h.1, par. 2 Sportbusiness h1, par. 2
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling Bedrijfsethiek h.9, par. 4
orthodoxe gewetensbezwaren Bedrijfsethiek h.13, par. 4
People Bedrijfsethiek h.2, par. 5 Sportbusiness h2, par. 4
personeelsbeleid Bedrijfsethiek h.10, par. 1
persoonlijke levenssfeer Bedrijfsethiek h.4, par. 3
Planet Bedrijfsethiek h.2, par. 5 Sportbusiness h2, par. 4
plichtenethiek Bedrijfsethiek h.1, par. 4
politieke rechten Bedrijfsethiek h.9, par. 2
positieve actie Bedrijfsethiek h.10, par. 3
positieve discriminatie Bedrijfsethiek h.14, par. 2
positieve vrijheid Bedrijfsethiek h.4, par. 3
postfilter Bedrijfsethiek h.7, par. 5 Sportbusiness h5, par. 5
prestatiebeloning Bedrijfsethiek h.10, par. 4
prijsafspraak Bedrijfsethiek h.6, par. 4 Sportbusiness h4, par. 4
prijsdiscriminatie Bedrijfsethiek h.6, par. 4 Sportbusiness h4, par. 4
primair moreel handelen Bedrijfsethiek h.13, par. 2
privacy Bedrijfsethiek h.7, par. 5; h.8, par. 5 Sportbusiness h5, par. 5
pro poor tourism Bedrijfsethiek h.12, par. 4
product placement Bedrijfsethiek h.8, par. 2
productverantwoordelijkheid Bedrijfsethiek h.6, par. 3
professionele normen Bedrijfsethiek h.1, par. 3 Sportbusiness h1, par. 3
Profit Bedrijfsethiek h.2, par. 5 Sportbusiness h2, par. 4
publieke normen Bedrijfsethiek h1, par. 3
recht Bedrijfsethiek h.9, par. 2
recht en ethiek Bedrijfsethiek h.2, par. 4
recht op privacy Bedrijfsethiek h.4, par. 3
Reclame Code Commissie Bedrijfsethiek h.8, par. 1 Sportbusiness h5, par. 2
relationele normen Bedrijfsethiek h.1, par. 3 Sportbusiness h1, par. 3
René Descartes Bedrijfsethiek h.12, par. 4
Robeco Duurzame Aandelen Bedrijfsethiek h.5, par. 4
rolmodellen Bedrijfsethiek h.1, par. 5 Sportbusiness h1, par. 4
sancties Bedrijfsethiek h.3, par. 2
Schone Kleren Bedrijfsethiek h.3, par. 3 Sportbusiness h3, par. 3
searching souls Bedrijfsethiek h.8, par. 4
secundair moreel handelen Bedrijfsethiek h.13, par. 2
sedentaire leefstijl Bedrijfsethiek h.6, par. 4 Sportbusiness h4, par. 4
shockspot-rage Bedrijfsethiek h.8, par. 4
sluiksponsoring Bedrijfsethiek h.7, par. 2
sociaal beleid Bedrijfsethiek h.10, par. 2
sociaal jaarverslag Bedrijfsethiek h.2, par. 5
sociaal utilisme Bedrijfsethiek h.1, par. 4
sociale en economische mensenrechten Bedrijfsethiek h.9, par. 2
sociale hygiëne Bedrijfsethiek h.11, par. 2 en 4
sociale kostentheorie Bedrijfsethiek h.6, par. 3
Special Heroes Bedrijfsethiek h.7, par. 2
stakeholders Bedrijfsethiek h.2, par. 2
Stand Up Speak Up Bedrijfsethiek h.5, par. 3 Sportbusiness h3, par. 3; h5, par.2
stappenplan ethiek Bedrijfsethiek h.14, par. 2
sterke wil Bedrijfsethiek h.1, par. 5
Stichting Reclame Code Bedrijfsethiek h.8, par. 1 Sportbusiness h5, par. 2
Stichting Vakbekwaamheid Horeca Bedrijfsethiek h.11, par. 2
Stichting Wolf Bedrijfsethiek h.4, par. 3
subliminale reclame Bedrijfsethiek h.8, par. 2
The Girl Effect Bedrijfsethiek h.5, par. 3 Sportbusiness h3, par. 3
Tourism Concern Bedrijfsethiek h.12, par. 4
transactie-ethiek Bedrijfsethiek h.2, par. 6 Sportbusiness h2, par. 7
Transparency International Bedrijfsethiek h.12, par. 4
Trees for Travel Bedrijfsethiek h.12, par. 4
TUI Bedrijfsethiek h.12, par. 1 en 2
tussenvisie Bedrijfsethiek h.2, par. 6
Unilever Sustainable Living Plan Bedrijfsethiek h.5, par. 3
Universele verklaring van de Rechten van de Mens Bedrijfsethiek h.9, par. 2
Utilisme Bedrijfsethiek h.1, par. 4; h.8, par. 2 en 3 Sportbusiness h1, par. 4
Vance Packard Bedrijfsethiek h.9, par. 2
veranderingsethiek Bedrijfsethiek h.2, par. 6 Sportbusiness h2, par. 7
verantwoordelijkheid Bedrijfsethiek h.1, par. 5; h.6, par. 3 Sportbusiness h4, par. 3
Verbond van Verzekeraars Bedrijfsethiek h.13, par. 3
Verenigde Oost-Indische Compagnie Bedrijfsethiek h.9, par. 1
Vereniging van en voor Register Informatici Bedrijfsethiek h.13, par. 3
verspilling Bedrijfsethiek h.8, par. 3
visie Bedrijfsethiek h.1, par. 2
voetafdruk Bedrijfsethiek h.6, par. 5 Sportbusiness h4, par. 5
volg-me-niet-register Bedrijfsethiek h.7, par. 5 Sportbusiness h5, par. 5
Vrijbit Bedrijfsethiek h.4, par. 3 Sportbusiness h3, par. 5
vrijheid Bedrijfsethiek h.4, par. 3
waarde Bedrijfsethiek h.1, par. 3 Sportbusiness h1, par. 3
Wandelvierdaagse van Nijmegen Bedrijfsethiek h. 6, par. 3 Sportbusiness h4, par. 3
werelderfgoed Bedrijfsethiek h.12, par. 2
Wereldnatuurfonds Bedrijfsethiek h.12, par. 2
werkweigering Bedrijfsethiek h.13, par. 4
wet Bescherming Persoonsgegevens Bedrijfsethiek h.4, par. 3 Sportbusiness h3, par. 5
wet op de Productaansprakelijkheid Bedrijfsethiek h.6, par. 3 Sportbusiness h4, par. 3
whistle blowing Bedrijfsethiek h.13, par. 3
World Corruption Index Bedrijfsethiek h.12, par. 4
World Heritage Tourism Bedrijfsethiek h.12, par. 2
World Runners Bedrijfsethiek h.7, par. 2
WPSA Nederland Bedrijfsethiek h.12, par. 2
zelfbeschikking Bedrijfsethiek h.4, par.3
zelfregulering Bedrijfsethiek h.4, par. 3; h.7, par. 5 Sportbusiness h5, par. 2
zorgplicht Bedrijfsethiek h.5, par. 3