Paragraaf 5 Cases en debatstellingen
6. Ethisch beleid toerismeonderneming
Interview een ondernemer uit de toerismebranche (bijvoorbeeld een touroperator of een manager van een reisbureau). Bespreek de volgende zaken:
a. Welke ethische dilemma's doen zich voor in de bedrijfsvoering?
b. Welk beleid voert men op het gebied van:
- informatie en reclame;
- keuze van bestemmingen (denk bijvoorbeeld aan kinderprostitutie, landen die mensenrechten schenden en milieu);
- manier van omgaan met klanten/reizigers;
- veiligheid en gezondheid van klanten en eigen personeel;
- vertrouwelijkheid van gegevens van klanten;
- calamiteiten, zoals een verkeersongeluk;
- cultuurverschillen tussen Nederland en de landen van de reisbestemmingen.
c. Welk beleid voert men op het gebied van klachten van reizigers?
d. In hoeverre laat men zich leiden door de gedragscodes?
e. Maak een verslag van dit gesprek (met aankleding zoals gegevens/folders over het geïnterviewde bedrijf). Schrijf ook een commentaar op het beleid zoals dat gevoerd wordt door het bedrijf.
7. Framing the Other
Framing the Other is een korte documentaire over toerisme en haar complexe verhoudingen met inheemse volkeren. Het onthult de intrigerende gedachten van een Mursi-vrouw uit Zuid-Ethiopië en dat van een Nederlandse toerist tijdens hun voorbereidingen op een ontmoeting. Dit resulteert uiteindelijk in een ontroerende en bijzondere setting.
Het exotische uiterlijk van de Mursi-vrouwen met hun lipschotels heeft ertoe geleid dat er jaarlijks grote stromen toeristen een bezoek brengen aan deze stam. Terwijl toeristen de stamleden beschouwen als curiositeiten die gefotografeerd dienen te worden, gaan de Mursi deze confrontatie op geheel eigenzinnige manier aan.
De documentaire duurt 25 minuten.
Makers: Henk van Heel en Ilja Kok. Voor onderwijsdoeleinden is de documentaire te koop voor € 195,- inclusief een lespakket. Zie: Framing the other.