Meest gestelde vragen
1. Voor welke opleidingen is dit een geschikte methode?
- hoger economisch onderwijs;
- hoger technisch onderwijs;
- HBO personeel en arbeid/HRM;
- hoger hotel onderwijs;
- hoger toerisme onderwijs;
- hoger educatief onderwijs, mens- en maatschappijwetenschappen.
2. Wat is de inhoud van deze methode?
Hoofdstuk 1 Ethiek
Hoofdstuk 2 MVO en bedrijfsethiek
Hoofdstuk 3 Bedrijfscultuur en bedrijfscodes
Hoofdstuk 4 Marktonderzoek en MVO
Hoofdstuk 5 Strategische marketing en MVO
Hoofdstuk 6 Tactische marketing en MVO
Hoofdstuk 7 Marketingcommunicatie en MVO
Hoofdstuk 8 Reclame en MVO
Hoofdstuk 9 Bedrijfsleven en mensenrechten
Hoofdstuk 10 Human Resource Management en MVO
Hoofdstuk 11 Horeca en MVO
Hoofdstuk 12 Toerisme en MVO
Hoofdstuk 13 Beroepsethiek
Hoofdstuk 14 Tool: stappenplan ethiek en MVO
Noten
Index
3. Zijn er verwerkingsopdrachten in deze methode?
Ja, elk hoofdstuk sluit af met een verwerkingsparagraaf met cases en debatstellingen. Op deze website staat ook een instructie voor debatteren (hoofdstuk 15).
4. Is deze methode geschikt voor zelfstandig studeren?
Jawel, de methode is helder geschreven op HBO-niveau. Bovendien zijn er veel cases uit het bedrijfsleven verwerkt in de tekst. Er is ook een uitgebreide index en een notenapparaat aan het einde van het boek.
5. Is er een docentenhandleiding?
Voor de docent is er een handleiding met:
- een uitwerking van de opgaven;
- twee multiple choice toetsen bij de gehele uitgave.
6. Op welke manier worden docent en student digitaal ondersteund?
Deze uitgave wordt ondersteund door deze website, met een docentendeel en een studentendeel.
Op het docentendeel vindt men de volgende items: welkom, over de methode, meest gestelde vragen, nieuws, docentenmateriaal, andere leermethodes en bestellen
Op het studentendeel vindt men: een woordenlijst, aanvullende stoffen en/of opdrachten bij elk hoofdstuk, een extra hoofdstuk over debatteren en een oefentoets bij elk hoofdstuk (multiple choice).
7. Wie heeft Bedrijfsethiek en MVO voor HBO geschreven?
Jan de Leeuw en Jacinta Kannekens.
Jan de Leeuw is hogeschooldocent ethiek, bedrijfsethiek, kennis van de sportwereld en MVO bij Fontys Economische Hogeschool Tilburg (o.a. Johan Cruyff University en SPECO). Hij schreef meer dan honderd educatieve boeken, waaronder De sportwereld voor het HBO en Sportbusiness en ethiek. Jan de Leeuw is secretaris van de BVVS. In 2008 was hij winnaar van de Fontys Kennisprijs.
Jacinta Kannekens is werkzaam als adviseur relatiemanagement bij Waterschap Aa en Maas. In het verleden was zij werkzaam bij de provincie Noord-Brabant, de gemeente Bernheze en de Theologische Universiteit Kampen. Jacinta Kannekens studeerde theologie en hoger economisch onderwijs.
Daarnaast hebben experts op het gebied van MVO en bedrijfsethiek een bijdrage geleverd aan deze uitgave:
- Drs. D. Bronkhorst, beleidsmedewerker bij Amnesty International.
- Prof. dr. R. Jeurissen, hoogleraar bedrijfsethiek bij Nyenrode Business Universiteit en directeur van European Institute for Business Ethics (EIBE).
- Prof. dr. M. Kaptein, hoogleraar bedrijfsethiek en integriteitmanagement bij de RSM Erasmus Universiteit en partner KPMG Forensic & Integrity.
- Drs. H. Molenaar, beleidsmedewerker bij Amnesty International.
- Drs. N. Welman, teamleider International Event, Music & Entertaiment Studies en docent Duurzame ontwikkeling bij Fontys Hogescholen.