Regels voor vloggers in de Nederlandse Reclame Code

 

Hoofdstuk 8 gaat over ethiek van de reclame.

De Reclame Code Commissie: 'Sinds januari 2014 staan er speciale regels voor reclame via social media in de Nederlandse Reclame Code, die óók voor vloggers gelden. De Reclamecode Social Media is drie jaar geleden geïntroduceerd door het adverterend bedrijfsleven omdat het voor consumenten soms onduidelijk is dat bedrijven betalen voor berichten, blogs en vlogs op social media of op een andere manier hierbij betrokken zijn. De Code verbiedt het inzetten van o.a. vloggers/bloggers niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door te vermelden dat je een product gratis hebt gekregen, betaald bent door de adverteerder of korting hebt ontvangen. Omdat het in de praktijk soms nog niet helemaal duidelijk is hoe transparant je moet zijn en wat je precies moet vermelden, ondersteunt de Stichting Reclame Code het adverterend bedrijfsleven bij zijn onderzoek op welke manier de gewenste duidelijkheid het beste kan worden bereikt. Hoe duidelijker de handvatten zijn die aan adverteerders en vloggers worden geboden, hoe meer je als creator/influencer je authenticiteit kunt behouden en het vertrouwen in reclame via social media kan worden vergroot.'

U leest het hele artikel en de verwijzingen naar aanverwante berichten van DDMA, BVA en IAB Nederland hier.

 



«  Terug naar overzicht