Paragraaf 4 Oefentoets

 

Door middel van deze Oefentoets kun je testen of je de stof van dit hoofdstuk goed beheerst. Klik na het invullen van de test op 'Bekijk score' en bekijk welke vragen je goed en fout hebt beantwoord. Eventueel kun je de gehele test printen. (Klik daarvoor op 'download')

Succes!

 

Opdrachten

Vraag 1

Vraag 1. Een voorbeeld van een ethische vraag bij marktonderzoek: wat is de onderzoeksdoelgroep?

Vraag 2

Vraag 2. Een voorbeeld van een ethische vraag bij marktonderzoek: mag je gegevens en data uit het ene onderzoek gebruiken ten behoeve van andere onderzoeken?

Vraag 3

Vraag 3. Real time bidding: wanneer een burger een site bezoekt, wordt zijn profiel geveild aan adverteerders.

Vraag 4

Vraag 4. Datamining: een techniek waarbij patronen kunnen worden herleid uit grote databestanden.

Vraag 5

Vraag 5. Bits of Freedom (BOF): een onafhankelijke stichting die opkomt voor de belangen van internetbedrijven

Vraag 6

Vraag 6. Informationele vrijheid: het recht om geïnformeerd te worden over zaken die jou aangaan.

Vraag 7

Vraag 7. Een voorbeeld van 'vrijheid van': de overheid subsidieert het onderwijs, zodat jongeren de mogelijkheid hebben zich te ontwikkelen en te ontplooien.

Vraag 8

Vraag 8. Bij het begrip 'zelfbeschikking' gaat het om drie zaken: willen, kunnen en doen.

Vraag 9

Vraag 9. Een van de Tien Gouden Regels voor Onderzoek & Statistiek en Gegevensbescherming: rapporteer altijd over individuele respondenten met identificeerbare gegevens.

Vraag 10

Vraag 10. MOA = Media Ondernemingen Associatie.