Paragraaf 5 Oefentoets

Door middel van deze Oefentoets kun je testen of je de stof van dit hoofdstuk goed beheerst. Klik na het invullen van de test op 'Bekijk score' en bekijk welke vragen je goed en fout hebt beantwoord. Eventueel kun je de gehele test printen. (Klik daarvoor op 'download')

Succes!

 

Opdrachten

Vraag 1

Vraag 1. Reclame kan een openbare, voor iedereen zichtbare aanprijzing zijn, maar kan ook plaatsvinden in de privésfeer, met een op maat gemaakte boodschap voor de consument.

Vraag 2

Vraag 2. De Nederlandse Reclame Code is opgesteld door de overheid.

Vraag 3

Vraag 3. Het boek The Hidden Persuaders ('De verborgen verleiders') is van John Kenneth Galbraith.

Vraag 4

Vraag 4. Product placement is het in beeld brengen van merkaanduidingen tijdens films of tv-uitzendingen.

Vraag 5

Vraag 5. Utilitisme beoordeelt handelingen (ook handelingen die verband houden met ontwikkeling en verspreiding van reclame) op grond van hun resultaten, uitgedrukt in de kosten en baten voor de samenleving als geheel.

Vraag 6

Vraag 6. De kritiek op misleiding bij reclame is vooral van beginselethische aard.

Vraag 7

Vraag 7. De Traditionele burgerij: de open en kritische wereldburgers die waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als maatschappelijk succes, materialisme en genieten.

Vraag 8

Vraag 8. De Nederlandse Reclame Code kent enkele bepalingen waaronder: reclame dient in overeenstemming te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen.

Vraag 9

Vraag 9. Een shockspot: een reclame om te choqueren, om zo de aandacht van het publiek te trekken.

Vraag 10

Vraag 10. De Durf te leven-campagne van verzekeraar AMEV: een voorbeeld van choquerende reclame.